Louis Vuitton is opnieuw het meest waardevolle luxe merk in de modewereld met een waarde van maar liefst 24,7 miljard dollar. Het afgelopen jaar groeide het merk met 6 procent zo bleek uit de Brandz top 100.

De Brandz top 100 wordt sinds 2006 ieder jaar gemaakt door onderzoeksbureau Millward Brown. Dit bureau maakt een ranglijst van de meest waardevolle merken ter wereld, onderverdeeld in verschillende categorieën. De lijsten worden gemaakt op basis van consumentenonderzoek en financiële analyses.

Louis Vuitton staat met 27,4 miljard dollar aan kop als het meest waardevolle luxemerk. Het merk is het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid. Louis Vuitton kreeg de groei voor elkaar door een campagne te organiseren rondom de bagagecollectie van het merk, een kunstmuseum te starten in Parijs en Louis Vuitton hotels te bouwen.

Ook Chanel deed enorm goede zaken. Het Franse bedrijf staat als vierde in de ranglijst, na Hermès (19 miljard dollar) en Gucci (13 miljard dollar), maar Chanel groeide met maar liefst 15 procent naar een waarde van 9 miljard dollar.

Toch is er ook minder goed nieuws. De waarde van luxemerken in het algemeen is afgelopen jaar met 6 procent gedaald. Dit komt door de langzamere groei in China, Brazilië en Rusland. Ook de anti-corruptie regelgeving in China zorgde ervoor dat er minder cadeaus van luxemerken werden gekocht. Het Italiaanse modehuis Prada is het afgelopen jaar maar liefst 35 procent minder waard geworden. Misschien dat designer Miuccia Prada het tij weer wat kan keren, door met een ijzersterkte autumn/winter ’16 collectie te komen.

2015_Luxury_Top_10kopie