Porsche Cayman GT4: de stap over de grens

Wie droomt van snelle en exclusieve wagens, wil vooral het gevoel van op het circuit rijden ervaren. Heel wat topbolides van vandaag brengen met succes dat gevoel naar de openbare weg. Niet letterlijk natuurlijk, de openbare weg is nu eenmaal geen circuit! Luux heeft het dan vooral over de look en feel van een wagen. Porsche doet daar nu een schepje bovenop. Met de introductie van hun nieuwe Porsche Cayman GT4 nemen ze volgens eigen zeggen de stap over de grens. Met deze bloedmooie sportwagen kan je dus effectief het circuit op.

De nieuwe Porsche Cayman GT4 is de langverwachte stap over de grens. Een stap naar de andere kant van de omheining – naar het circuit. Het is ons eerbetoon aan alle autosportliefhebbers en sportwagenfans. Aan alle mensen die graag de grenzen verleggen. Aan alle overwinningen van morgen en aan alle records die er nog te behalen zijn. Daarom hebben we hem alles meegegeven wat nodig is om op het circuit niet alleen maar overeind te blijven, maar om het te bedwingen. Meer neerwaartse druk. Meer grip. Meer cilinderinhoud. Meer voorwaartse drang. Meer vermogen. Zoveel kracht had een Cayman nog nooit te bieden. Dat maakt van dit model de Porsche Cayman GT4. Een GT-bolide met een uniek middenmotorconcept.

Exterieurontwerp en aerodynamica
Hier gaat het om meer dan uitstraling. Hier volgt de vorm de functie. Met maar één doel: qua performance het doorslaggevende verschil maken. Daarom is het front niet alleen fraai om naar te kijken, het zorgt ook voor optimale windgeleiding. De geprononceerde frontspoilerrand loopt over het gehele front en zorgt samen met spoilerprofielen voor de wielkasten voor een aerodynamische neerwaartse druk op de vooras. De grote luchtinlaten maken een goede doorstroming van de waterkoelers mogelijk. De centrale luchtinlaat geleidt bovendien de luchtstroom door de uitstroomopening voor de kofferklep naar boven en draagt zo bij aan de aerodynamische neerwaartse druk op de vooras. Titaniumkleurige roosters beschermen de waterkoelers tegen steenslag. De voor Porsche kenmerkende brede spatborden omvatten de bi-xenonkoplampen met zwart binnenwerk. Ook de luchtinlaten in de zijkant achter de portieren zijn een schoolvoorbeeld van performance-gericht design: sideblades met ingeperst ‘GT4’ logo zorgen voor extra stuwdruk. Het resultaat: een betere luchtaanvoer en een effectievere koeling van de motor.

De nieuwe Porsche Cayman GT4 bevindt zich nog dichter op het asfalt: zijn carrosserie is ten opzichte van de Cayman 30 mm verlaagd. Het voordeel: een lager zwaartepunt zorgt voor een nog sportiever rijgedrag.
De 20 inch platinakleurige lichtmetalen wielen van de nieuwe Porsche Cayman GT4 zorgen voor een optimaal contact met de weg. Ze zijn ver naar buiten geplaatst en ze vullen met hun grote formaat de wielkasten bijna volledig. In combinatie met de standaard sportbanden zorgen ze voor een betere grip en een betere bochtenperformance. Het V-vormige design van de velgharten is ook terug te vinden in de standaard SportDesign buitenspiegels.

De afstamming van de nieuwe Porsche Cayman GT4 is het duidelijkst te zien aan de achterzijde. De vaste achterspoiler met steunen van aluminium lijkt rechtstreeks uit de autosport te stammen. Samen met de daaronder liggende spoiler met geïntegreerde spoilerrand – de Gurney flap – zorgt hij voor beduidend meer neerwaartse druk op de achterspoiler. De sideplates van de achterspoiler zijn gericht op een optimale aerodynamica: nog een bewijs voor het feit dat alle details op consequente wijze op elkaar zijn afgestemd. De krachtige afsluiting: de zwarte onderzijde achter in diffusorlook met 2 centraal geplaatste eindpijpen, eveneens uitgevoerd in zwart. Het vrijkomende geluid is indrukwekkend – dankzij het standaard sportuitlaatsysteem. Elk onderdeel van het exterieur draagt bij aan een gezamenlijk doel: onbeteugelde performance. De finishing touch: het zwarte ‘GT4’ logo op de achterzijde.

Interieurontwerp
Het gaat erom de performance maximaal te benutten. Met een interieur dat de bestuurder topprestaties laat leveren. Bijvoorbeeld door de korte afstand tussen het standaard sportstuurwiel en de schakelhendel dankzij de naar voren oplopende middenconsole. Of door de razendsnelle beschikbaarheid van alle relevante rijgegevens op de 3 ronde klokken met centraal geplaatste titaniumkleurige toerenteller met ‘GT4’ logo en 4,6 inch kleurenscherm. De felgekleurde naalden en schaalverdeling zorgen ervoor dat u de klokken snel kunt aflezen. Zodat u in een fractie van een seconde beslissingen kunt nemen. Ook de materialen in het zwarte interieur stralen autosport uit. De portierlussen zijn gemaakt van gordelband. Alcantara zorgt voor veel grip – en autosportgevoelens. Het wordt toegepast op de stuurwielkrans en de schakelhendel, op de portiergrepen in de portierpanelen, op de deksel van het opbergvak in de middenconsole, als bekleding van de A-stijlen en als hemelbekleding. Ook de middenbanen van de standaard sportspoelen Plus zijn bekleed met alcantara. De zijwangen en hoofdsteunen van de stoelen zijn met zwart leder bekleed. Platinagrijze sierstiksels op de schakelhoes, op de armsteunen in de portierpanelen en de stoelen en elementen van geborsteld aluminium op de sierstrips van het dashboard en de middenconsole onderstrepen het karakter van de nieuwe Porsche Cayman GT4. Tegen meerprijs zijn de sierstrips van geborsteld aluminium ook leverbaar in de kleur antraciet.

Bij de optionele lederuitrusting wordt ook leder toegepast aan de bovenzijde van het dashboard, op de afdekking van het instrumentenpaneel, op het bovenste deel van de portierbekleding en aan de zijkanten van de middenconsole. Contrasterend daarmee: extra alcantara details aan de onderzijde van het dashboard en het middelste portierpaneel, geborsteld aluminium op de sierstrips in de portierpanelen. In combinatie met de lederuitrusting bestaat bovendien de mogelijkheid om in plaats van de platinagrijze sierstiksels voor contrasterende rode of gele stiksels te kiezen.

Like & Share!